محن الابرار(مقتل علامه مجلسي)

 

كتاب محن الابرار كه ترجمه و شرح مقتل بحارالانوار علامه مجلسي مي باشد با نام مقتل علامه مجلسي توسط آيت الله هشترودي تبريزي ترجمه شده است. اين كتاب كه در 7 فصل تدوين شده است كليه وقايع مربوط به آقا امام حسين(ع) را از شروع امامت آن بزرگوار تا كليه وقايع كربلا به تفضيل بيان مي نمايد. كتاب مقتل علامه مجلسي يكي از مقاتل حضرت سيدالشهداء(ع) مي باشد كه با توجه به مولف آن علامه مجلسي از سنديت زيادي برخوردار مي باشد.

علامه مجلسى به مناسبت پرداختن به زندگى ائمه علیهم ‏السلام در بحار الانوار، بخشى از جلد چهل و چهارم (باب بیست و چهارم از صفحه 174 به بعد) و تمام جلد چهل و پنجم (تا پایان باب پنجاه از چاپ جدید وجزء دوم و سوم جلد دهم از چاپ قدیم)؛ یعنى بیش از یک و نیم جلد از این کتاب را به زندگانى امام حسین علیه‏السلام و مقتل ایشان و حوادث پس از شهادت حضرت در قالب 27 باب، اختصاص داده است. به این بخش از کتاب بحار، مقتل بحار الانوار گفته مى ‏شود. تاریخ پایان نگارش این جلد (جلد دهم چاپ قدیم) ربیع‏الاول 1079 است.

این کتاب ترجمه قسمت مقتل بحارالانوار می باشد.روش مترجم در ترجمه چنین است که هرکجا نیازی به توضیح می بیند و یا اشکال و شبهه ای در متن احساس می کند، توضیحی با عنوان «مترجم می گوید» شروع و با عنوان «انتهی» پایان می دهد. هم چنین از مقاتلی که در دست داشته و مصنف به آنها استناد نکرده مانند مقتل ابی مخنف، مطالبی را در توضیحات خود آورده است.