مفتاح دوم : در بين نوع دوم استخاره است

مفتاح دوم : در بين نوع دوم استخاره است

كه بعد از عمل استخاره رجوع به قلب خود كند و آنچه در خاطرش رجحان به هم رسانيده به آن عمل نمايد.
چنانچه شيخ طوسى (قدس اللّه روحه ) در كتاب اقتصاد گفته است : كه كسى كه اراده امرى كند سنت است كه غسل كند و دو ركعت نماز به جا آورد، و بعد از آن به سجده رود و صد مرتبه بگويد اءستخيراللّه تعالى فى جميع امورى كلّها خيرة فى عافية پس آنچه در دلش افتد به آن عمل كند(58).

و كلينى و شيخ و سيد و طبرسى (رحمة اللّه عليهم ) به سند كالصحيح روايت كرده اند كه ابن اسباط اراده مصر داشت و در راه دريا و صحرا متردد بود، حضرت امام رضا (صلوات اللّه عليه ) فرمود: كه برو به سجده در غير وقت نماز واجب ، و دو ركعت نماز بكن ، و صد مرتبه طلب خير خود از خدا بكن ، و آنچه در دلت مى افتد به آن عمل كن (59).

و به روايت على بن ابراهيم صد و يك مرتبه اءستخيراللّه بگويد(60) و اگر اءستخيراللّه برحمته خيرة فى عافية بگويد بهتر است .
و شيخ (رحمه اللّه ) در مجالس به سند معتبر از حضرت امام على نقى (عليه السلام ) روايت كرده است كه حضرت صادق (صلوات اللّه عليه ) فرمود: كه هرگاه يكى از شما را حاجتى عارض شود بايد كه مشورت با پروردگار خود بكند، گفتند: چگونه مشورت كند؟ فرمود: كه بعد از نماز فريضه به سجده رود و صد مرتبه بگويد اللهمّ خرلى پس متوسل شود به ما و صلوات فرستد بر ما و ما را شفيع گرداند در درگاه خدا، پس آنچه حق تعالى به دلش مى اندازد به آن عمل كند(61). و اين مطالب را اگر به فارسى بگويد نيز خوبست .
و اگر بگويد كه : اللهمّ انّى اءتوسل اليك بنبيّك نبىّ الرحمة محمد و اءهل بيته الطاهرين ، و اءتوجه بهم اليك اءن تصلى على محمد و آل محمد، و اءن تلهمنى ما هو خير لى فى دينى و دنياى و آخرتى خيرة فى عافية ، برحمتك يا اءرحم الراحمين ظاهرا خوب باشد.

و در فقه الرضا عليه السلام مذكور است كه هرگاه امرى را اراده كنى دو ركعت نماز بكن و صد مرتبه اءستخيراللّه بگو پس بگو: لا اله الاّ اللّه العلىّ العظيم ، لا اله الا اللّه الحليم الكريم ، ربّ بحق محمد و على خرلى فيما اءردت للدنيا و الاخرة خيرة من عندك لك فيه رضا ولى فيه صلاح فى خير و عافية ، يا ذالمن و الطول پس آنچه راءيش بر آن قرار گيرد به عمل آورد(62).

و سيد (رضى اللّه عنه ) به سندهاى صحيح و معتبر روايت كرده است كه مردى به حضرت امام محمد جواد (عليه السلام ) عريضه در باب فروختن ملكى نوشت ، در جواب نوشتند: كه دو ركعت نماز به جا آور و بعد از آن صد مرتبه طلب خير خود از خدا بكن ، و در اثناى استخاره با كسى سخن مگو تا صد مرتبه تمام شود، پس اگر در دلت بيفتد فروختن آن ملك بفروش (63).
و ديلمى در فردوس الاخبار روايت كرده است كه حضرت رسول (صلى اللّه عليه و آله ) به انس گفت : كه هر وقت كه امرى را اراده كنى هفت مرتبه طلب خير از پروردگار خود بكن ، پس آنچه در دل تو بيفتد بكن كه خير تو در آن است (64).

و ايضا در صحاح عامه از جابر بن عبداللّه انصارى روايت كرده اند كه حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله ) استخاره را تعليم ما مى كرد چنانچه سوره قرآن را تعليم مى كرد و مى گفت : كه هر يك از شما كه امرى را قصد نمايد دو ركعت نماز بكند در غير وقت نماز واجب ، پس ‍ بگويد:
اللهمّ انّى اءستخيرك بعلمك ، و اءستقدرك بقدرتك ، و اءسالك من فضلك العظيم ، فانّك تقدر و لا اءقدر، و تعلم و لا اءعلم ، و اءنت علام الغيوب . اللهمّ ان كنت تعلم اءنّ هذا الامر خير لى فى دينى و معاشى و عاجل اءمرى و آجله ، فاقدره لى و يسره لى ثم بارك لى فيه . اللهمّ و ان كنت تعلم اءنّ هذا الامر شرّ لى فى دينى و معاشى و عاجل اءمرى و آجله ، فاصرفه عنّى و اصرفنى عنه ، واقدر لى الخير حيث كان و رضنى به و حاجت خود را نام ببرد!(65)

و شيخ مفيد در مقنعه و على بن بابويه در رساله گفته اند: كه هرگاه امرى را اراده كنى دو ركعت نماز بكن و صد و يك مرتبه اءستخيراللّه برحمته بگو و اين دعا بخوان :
لا اله الّا الله العلى العظيم ، لا اله الّا اللّه الحليم الكريم ، ربّ بحقّ محمّد و آل محمّد صلّ على محمّد و آله ، و خرلى فيما اءردت للدّنيا و الآخرة خيرة منك ف عافيه پس هرچه بر آن عزم كنى به عمل آور.
و كلينى و شيخ و سيد و غير ايشان به سند معتبر روايت كرده اند كه اسحاق بن عمّار، به خدمت حضرت صادق (عليه السلام ) عرض كرد كه بسيار واقع مى شود كه امرى را اراده مى كنم ، و بعضى مرا امر مى كنند به آن و بعضى نهى مى كنند، حضرت فرمود: كه هرگاه چنين باشد دو ركعت نماز بكن و صد و يك مرتبه طلب خير از خدا بكن ، پس نظر كن كه كدم يك در دل تو راجح است ، پس آن را بكن كه ان شاء الله خير تو در آن است ، و بايد كه طلب خير را در عافيت بكنى ، يا آن كه بگويى : اءستخير اللّه برحمته خيرة فى عافية زيرا كه بسا باشد كه خير آدمى در بريدن دست او باشد، يا در مردن فرزند او، يا در رفتن مال او، يعنى : هرچند خير در اينها باشد اما چون اكثر خلق صبر بر اين بلاها نمى توانند كرد و حق تعالى قادر است بر آن كه خير را در امرى قرار دهد كه مقرون به عافيت از اين بلاها باشد، پس در دعا بايد كه شرط عافيت بكند.(66)
و سيد به سند صحيح از امام محمد باقر (عليه السلام ) روايت كرده است كه هر بنده كه صد مرتبه طلب خير از حق تعالى بكند البته آنچه خير اوست در دلش مى افتد مى گويد: اللّهم عالم الغيب و الشّهادة ان كان ما اءردت خيرا لامر دنياى و آخرتى و عاجل اءمرى و آجله ، فيّسره لى و افتح لى بابه و رضّنى فيه بقضائك .(67)

ودر عيون اخبار الرضا از آن حضرت (عليه السلام ) روايت كرده است كه حضرت صادق (صلوات اللّه عليه ) فرمود: در استخاره كه بعد از نماز فريضه به سجده مى رود و صد مرتبه مى گويد: اللّهم خرلى پس متوسل مى شود به رسول خدا و اءئمه هدى صلوات اللّه عليهم ، و صلوات برايشان مى فرستد و ايشان را شفيع خود مى گرداند، پس آنچه بعد از آن خدا او را الهام كند عمل به آن مى كند، زيرا كه البته از جانب حق تعالى است .(68)

پاورقی

58-الاقتصاد، ص 274.

59-فروع كافى ، 3/471، ح 4 و تهذيب الاحكام : 3/180 و بحار: 91/264 و مكارم الاخلاق : ص 321.
60-فروع كافى ، 3/471 ح 5.
61-امالى شيخ طوسى ، 1/281.
62-فقه الرضا، ص 152.
63-بحارالانوار، 91/264 از فتح الابواب .
64-بحارالانوار، 91/265 از همان كتاب .
65-بحارالانوار، 91/265. از همان كتاب .
66- فروع كافى ، 3/472،ج 7، تهذيب الاحكام : 3/1818، ج 5. و بحار الانوار: 91/277.
67- بحار الانوار، 91/278. از فتح الابواب .
68- بحار الانوار، 278/91. از همان كتاب .