چشم‌اندازي به مباني اعتقادي علامه مجلسي در فهم حديث

استاد علوم قرآني و حديث دانشگاه امام صادق(ع) از اتمام تاليف كتابي با نام «علامه مجلسي و فهم حديث» خبر داد و اثرش را پژوهشي در قلمروي شناسايي زمينه‌هاي تاليف و ويژگي‌هاي مهم كار علمي علامه محمدباقر مجلسي در بحارالانوار توصيف كرد.\
دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده، نويسنده و کارشناس مباحث علوم قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: از آنجا كه «علامه محمدباقر مجلسي» در دوران صفويه زندگي مي‌كرد، اين پژوهش با بررسي شرايط سياسي، فكري و اجتماعي آن دوران، مي‌كوشد به شرح و بسط انديشه‌هاي اين عالم ديني بپردازد.

وي افزود: علامه مجلسي در ذيل بسياري از روايات به اظهار نظر علما، نقد و گاه تعارض‌يابي و تعارض زدايي پرداخته و براي هريك از آنها دلايلي داشته است. اين كتاب نيز مي‌كوشد اعتقادات ساختاري او را در تدوين كتاب «بحار الانوار» تبيين كند.

نويسنده و پژوهشگر علوم قرآني و حديث، تشريح مباني فكري و عقيدتي علامه مجلسي و چگونگي اجراي آنها را از ديگر رويكردهاي اين اثر خواند و بيان داشت: از طريق مباني قفه‌الحديثي و روش‌هاي فقه‌الحديثي علامه كه در توضيح روايات گوناگون آورده است، به اهداف اصلي اين اثر دست يافتم.

دکتر فقهی‌زاده مخاطبان اين اثر تخصصي را دانشجويان رشته‌هاي الهيات و علوم حديث و طلاب حوزوي برشمرد و گفت: انتشار اين اثر را موسسه بوستان كتاب بر عهده دارد و قرار است آن را به زودي در حدود 400 صفحه و شمارگان 1500 نسخه به چاپ برساند.