توصیه های علامه مجلسی

 

 

بر تو باد که غذا کم بخوری و کم بخوابی ولی نه آن که خوردن حیوانی را ترک کنی و از نعمت‌هایی که خداوند به تو عطا فرموده است صرف‌نظر کنی، چرا که بدنت ضعیف شده و توانایی انجام عمل از تو سلب می‌شود، پس به درستی که بدن مرکوب تو است و تو به تقویت آن احتیاج داری تا بتوانی زیاد کار بکنی.
و مراقب باش که خوراک و لباس تو حلال و از شبهه به دور باشد بلکه هرچه در زندگی شخصی و یا در راه خیر مصرف می‌کنی، همه حلال و از شبهه به دور باشد. و مراقب باش که تا فاسقین و ظالمین کمتر مصاحبت کنی چرا که هر صحبتی با آن‌ها در قساوت قلب و دوری تو از خداوند تأثیر عظیمی دارد. مگر اینکه در رقابت با آن‌ها مقصودت هدایت ایشان یا دفع ظلم از مظلومی و یا از جهت تقیه باشد.

و مراقب باش به این که هم‌نشین و هم صحبتی اختیار کنی که برای تو در امر آخرتت کمک و یاور باشد و با هر کس رفاقت مکن چرا که هم صحبتی اکثر اهل زمان تو بدین و دنیایت ضرر می‌رساند.

حواریون به حضرت عیسی (علیه‌السلام) گفتند: «یا روح‌الله با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟ فرمود: با کسی که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد و سخن او بر علم شما بیفزاید و عمل او شما را به آخرت ترغیب نماید.
و سزاوار است اینکه سخنانی را که برایت فایده‌ای ندارد، نگویی و در حلال و حرام خداوند بدون علم سخن مگویی، چرا که فتوا دهنده بر لبه  جهنم است و خداوند تعالی فرموده است: «آنان که بر خدای خود دروغ بستند هرگز روی رستگاری نخواهند دید» و نیز فرموده است «و روز قیامت کسانی که بر خدا دروغ بستند بنگری که همه رویشان سیاه شده است».

و سزاوار است اینکه هم صحبتی با علمای ربانی را غنیمت بدانی و از آن‌ها نشانه‌های دینت را یاد بگیری و با افراد زاهد و عابد بسیار ملاقات کن تا اعمال و گفتار و کردار آن‌ها  برایت موعظه باشد و مبادا که به اهل ایمان ظن داشته باشی مگر ظن نیک و مراقب باش که هرچه از آن‌ها دیدی بر صحت و نیکویی حمل کنی.
و مراقب باش که در وقت بلایا و مصیبتها به یاد خدا و بر آن بلایا صبور باشی و در وقت نعمت هم به جهت آن نعمات شکرگزار پروردگارت باش و در وقت طاعت، آنرا به جای آور و در وقت گناه آن را ترک کن از جهت ترس از خداوند عزوجل، و مراقب باش که روایات وارده در صفات مؤمنین و پرهیزکاران را مطالعه کنی، خصوصاً  فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را که به همام خطبه فرمودند، و پدر من علامه (محمد تقی مجلسی) قدس‌الله روحه  شرح جامعی بر آن نوشته است، پس آن را مطالعه کن.

منابع: 

اعتقادات شیعه ::ترجمه: سیّد حسن بنی طبا