ضرورت تصحيح و بررسي منابع بحارالانوار

كتاب "سلسله مصادر بحار الانوار" به بررسي منابعي كه علامه مجلسي در تاليف كتاب "بحارالانوار" به آنها مراجعه كرده ،پرداخته و تاكنون 11 جلد آن به چاپ رسيده است.
حجت‌الاسلام سيدحسن موسوي بروجردي مولف كتاب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: كتاب "بحار الانوار" بزرگ‌ترين دايره المعارف اسلامي در جهان است و به نظر برخي بزرگان اين كتاب جامع حديثي است كه قبل و بعد از آن كتابي مانند آن در بيانات ائمه و جمع احاديث نوشته نشده است.

موسوي بروجردي با اشاره به اين كه "بحارالانوار" اولين بار پنجاه سال قبل چاپ شده است افزود: به همين دليل نه تنها با موازين امروزي در تحقيق و تصحيح ميراث مكتوب مطابق نيست، بلكه به صورت غيرعلمي و گاهي با غلط به چاپ رسيده است.

اين پژوهشگر علوم قرآن و حديث تاكيد مي‌كند كه با توجه به اهميت كتاب "بحارالانوار"، با تصحيح مطالب آن بسياري از منابع و مصادر شيعه احيا مي‌ شود.

وي درباره مراحل آماده‌سازي كتاب "سلسله مصادر بحارالانوار" مي‌گويد: جست‌وجو در فهرست‌هاي نسخ خطي و مخازن نسخ خطي كه تاكنون مورد فهرست نويسي قرار نگرفته قدم اول اين مسير بود.

وي افزود: "سلسله مصادر بحارالانوار" به حدود 30 تا 40 جلد مي‌رسد كه تاكنون 11 جلد آن توسط انتشارات دليل ما منتشر شده است.