من بقية اللّه در زمين هستم

احمد بن اسحاق قمى مى گويد:

به حضور امام حسن عسکرى (عليه السلام) رسيدم. مى خواستم از ايشان سؤال کنم که جانشين آن امام همام (عليه السلام) کيست؟

بدون اين که سؤال خود را بپرسم، حضرت (عليه السلام) خود فرمود:

ى احمد بن اسحاق! خداوند از زمان خلقت آدم (عليه السلام) تاکنون، زمين را از حجّت خويش خالى نگذاشته وتا قيامت نيز چنين خواهد بود تا به واسطه او بلا از اهل زمين دور ماند، وباران نازل شود، وزمين برکات خود را خارج کند.

عرض کردم: ى فرزند رسول خدا! امام وخليفه بعد از شما کيست؟

آن گاه امام حسن عسکرى (عليه السلام) از جا برخاست ووارد اتاق شد ودر حالى که پسر بچّه ى را که سه سال بيش تر نداشت در آغوش گرفته، خارج شد، چهره آن طفل چون ماه شب چهارده مى درخشيد.

امام (عليه السلام) فرمود: ى احمد بن اسحاق! اگر نبود کرامتى که در نزد خدا وحجج الهى داشتى، فرزندم را به تو نشان نمى دادم. او هم نام وهم کنيه رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) است، وزمين را آن گاه که از ظلم وجور انباشته شده باشد، پر از عدل وداد مى کند.

ى احمد بن اسحاق! او در اين اُمّت مانند حضرت خضر (عليه السلام) وذى القرنين مى باشد، خداوند او را از ديده ها غايب مى کند، وهيچ کس غير از آن ها که بر عقيده به امامت ثابتند وبرى تعجيل در فرجش دعا مى کنند، از مهلکه غيبت او رهايى نمى يابند.

عرض کردم: مولا جان! آيا علامتى هست که قلبم به آن اطمينان پيدا کند؟

در اين هنگام، آن پسر بچه به زبان عربى فصيح گفت: من بقيّة الله در زمين، وانتقام گيرنده از دشمنان خدا هستم. پس از اين که به طور آشکار مشاهده کردى، علامتى را جست وجو مکن!

آن روز خوشحال وشاد از محضر امام (عليه السلام) خارج شدم. فردا دوباره به حضور امام (عليه السلام) شرفياب گرديدم وعرض کردم: ى فرزند رسول خدا! از آنچه به من ارزانى فرمودى بسيار مسرور شدم، امّا آن سنّت جاريه ى که فرمودى از خضر (عليه السلام) وذى القرنين در ايشان موجود است، چيست؟

امام (عليه السلام) فرمود: غيبت طولانى او است.

عرض کردم: مگر غيبت او بايد طولانى شود؟

فرمود: آرى! قسم به خدا! آن قدر طولانى مى شود که اکثر آنهايى که قايل به وجود او خواهند بود از عقيده خود باز خواهند گشت، وجز آنهايى که خداوند از آن ها به ولايت ما پيمان گرفته است، وايمان را در قلب هى آنها تثبيت نموده وآن ها را به روحى از ناحيه خويش تأييد فرموده، کسى در اين اعتقاد باقى نمى ماند.

ى احمد بن اسحاق! اين امرى است از امور الهى وسرّى است از اسرار خدا، وغيبى است از اخبار پنهان خدا. آنچه را که به تو رساندم، نگه دار وپنهان نما واز شاکرين باش وفردى قيامت در اعلا علّيين در کنار ما باش!(2)

پاورقی

(2) کمال الدين، ج 2، ص 384 و385، ما اخبر به الحسن بن على العسکرى (عليه السلام) ، بحار الانوار، ج 52، ص 23 و24.