علمای رجال احادیث مستند بحارالانوار را شناسایی کنند

حجت‌الاسلام علیرضا عسکری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت والای علامه محمدباقر مجلسی گفت: علامه مجلسی دارای شخصیتی کامل در تمامی ابعاد زندگی است و به هر بعدی از زندگی او که اشاره کنیم، برکات آن را برای جامعه اسلامی مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم درباره علامه مجلسی و شخصیت او و هم‌چنین درباره والد بزرگ او بحث کنیم، باید درباره شخصیت علمی، فقهی، کلامی، اعتقادی و ابعاد دیگر او سخن به‌میان آوریم که در همه این زمینه‌ها، خاندان مجلسی دارای خدمات زیادی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه، یکی از اشکالات وارده بر علامه را غیرموثق بودن برخی از احادیث ذکر شده در بحارالانوار دانست و اظهار داشت: خیلی از بزرگان این اشکال را بر علامه وارد می‌کنند و برخی از احادیث بحار را غیر قابل استناد به معصوم(ع) می‌دانند و بر این باورند که این احادیث را اهل سنت نیز ذکر کرده اند.
وی افزود: درحالی‌که چنین نیست و مرحوم علامه در مقام ذکر سند و موثق بودن آن نبوده است، قصد علامه این بوده که تمامی احادیث که احتمال صادر شدن آن از معصوم(ع) می‌رود، ذکر شود تا احادیث از میان نرود، بحارالانوار یک اثر بزرگ و گران‌بها است و در تاریخ شیعه یک اثر بی نظیر و کم سابقه است.
حجت الاسلام عسکری در پایان تصریح کرد: اگرچه اشکالات بسیاری از طرف مخالفان بر علامه وارد است، اما علمای رجال و حدیث می بایست احادیث مستند در بحار را شناسایی کنند و بدانند که کار علامه در آن دوران حفظ احادیث اسلامی از نابودی بود./978/ت302/ی
/ پايان خبر /