علامه مجلسی یک عالم سیاسی به تمام معنا بود

حجت‌الاسلام نورالله عقیلی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از علامه مجلسی به عنوان شخصیتی بزرگ در جهان اسلام نام برد و گفت: علامه محمد باقر مجلسی فرزند مرحوم محمد تقی مجلسی است که به مجلسی دوم شناخته شده و در زمان حکومت صفوی برکات بسیاری برای جهان اسلام داشته است.

وی ادامه داد: علامه مجلسی در بعد فرهنگی و سیاسی دارای نقش زیادی در دوران صفوی بوده است و اقدامات فرهنگی او نیز چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت، وی در دنیا به عنوان یک فرهنگ‌ساز برای جهان اسلام مطرح است و در یونسکو نیز به علامه مجلسی، لقب فرهنگ‌ساز داده‌اند.
این استاد دروس عالی حوزه، با اشاره به نقش بی‌بدیل علامه مجلسی در گسترش مذهب تشیع، تصریح کرد: اقدامات علامه در طول مدت عمر کوتاهش، در میان شیعیان بسیار زیاد است و در شهرهای اصفهان و شیراز و دیگر جاهای ایران بسیار تبلیغ کرد و شیعه را گسترش داد.

وی افزود: اگر علامه مجلسی را فرهنگ‌ساز شیعه بدانیم، حرف گزافی نگفته‌ایم و برخی تا جایی به علامه ارادت دارند که شیعه را شیعیان مجلسی می‌دانند، یعنی وی در تاریخ شیعه مبلغ بزرگ اسلام بوده است.
حجت الاسلام عقیلی، علامه مجلسی را یک عالم اخباری و اصولی دانست و گفت: خیلی از افراد مسلک علامه مجلسی را اخباری گری می‌دانند، در حالی که این صحیح نیست و علامه شخصی میانه رو بود.
وی ابراز داشت: هنر علامه مجلسی این بود که بین اخباری گری و اصولی، جمع کرده بود و علامه خود در بحارالانوار از اصول‌گرایی خود پرده برداشته است و باید روش فکری علامه مورد مداقه قرار گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به بعد سیاسی اجتماعی علامه مجلسی خاطر نشان کرد: از دیگر ابعاد شخصیتی علامه مجلسی، دخالت در عالم سیاست بود که در دوران صفوی لقب شیخ الاسلامی گرفت و در سیاست دخالت می کرد.

وی افزود: علامه به دنبال اصلاح در امور داخلی و خارجی کشور با مبنا قرار دادن اسلام ناب بود و سعی کرد با ترغیب حاکمان به اسلام ناب، نفوذ اقلیت های مذهبی مانند مسیحیت و یهود را کم کند و با استعمار مبارزه می کرد.

حجت الاسلام عقیلی در پایان یادآور شد: علامه مجلسی یک شخصیت مردم‌دار بود و به زبان مردم سخن می‌گفت و کتاب می نوشت و زبان ساده و فارسی را در رساله ‌های خود پیاده‌ نمود، علامه با بحارالانوار و حلیة‌المتقین و دیگر کتب خود تأثیر زیادی در عقائد مردم گذاشت./978/ت302/ی
/ پايان خبر /