علامه مجلسی تفکر شیعیان را به درستی هدایت کرد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: علامه محمدباقر مجلسی با تألیف آثار دینی و تبلیغات به درستی در زمان خودش تفکر شیعیان را هدایت کرد.
حجت‌الاسلام علی قابل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: تألیف ارزشمند کتاب بحارالانوار یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی علامه محمدباقر مجلسی است که اکنون منشأ برکات فراوانی در هدایت تفکر شیعه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: این کتاب حاصل 40 سال عمر با برکت علامه محمدباقر مجلسی بود که در 25 جلد کتاب تألیف شده و اکنون نیز این کتاب در 110 جلد منتشر شده است.

این مسئول با بیان اینکه کتاب بحارالانوار علامه محمدباقر مجلسی به دایرة‌المعارف شیعه معروف است، یادآور شد: این علامه کتاب‌های بسیاری را نوشته و آثار فراوانی را از خود برای هدایت تفکر درست مسلمانان به یادگار گذاشته است.

قابل با اشاره به اینکه عین‌الحیات، جلاء‌العیون، زاد‌المعاد و تحفة‌الزائر از جمله آثار معروف علامه محمدباقر مجلسی است، اذعان کرد: حیات‌القلوب در سه جلد با عنوان‌های تاریخ انبیا، تاریخ رسول‌اکرم (ص) و زندگانی ائمه اطهار (ع) تألیف و تدوین شده که این اثر از مشهورترین آثار این علامه است.

قابل ادامه داد: وقتی محققان مجموعه آثار ایشان را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهد که ایشان زمان بسیاری را برای نوشتن کتاب صرف کردند که قابل مقایسه با زمان مورد نظر برای نوشتن کتاب نیست که این مطلب بیانگر همت و تلاش والای ایشان در مطالعه و نوشتن کتاب بوده است.

کتاب‌های علامه مجلسی منبع تألیف کتاب‌های اسلام‌شناسی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: اکنون تألیف و تدوین کتاب‌های اسلام‌شناسی از کتاب‌های علامه مجلسی به خصوص بحارالانوار سرچشمه می‌گیرد و کتاب‌های ایشان به عنوان منبع تألیف سایر کتاب‌های اسلام‌شناسی است.

وی با بیان اینکه شخصیت‌‌های بزرگی در ترویج، حفظ و گسترش معارف اسلامی خدمات ارزشمندی را انجام دادند، اظهار کرد: علامه محمدباقر مجلسی یکی از علامه‌های بزرگ شیعه بود که در ترویج و نشر معارف اسلامی نقش به‌سزایی ایفا کرد که آثار ایشان بیانگر روشنی این مطلب است.

قابل با بیان اینکه علامه مجلسی احیاگر دین شیعه بود، خاطرنشان کرد: این علامه قبل از حکومت انقلاب اسلامی ایران در حکومت صفویه تفکر شیعیان را به درستی هدایت کرد تا افکار آنان از مکتب شیعه واقعی منحرف نشود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین اذعان کرد: اگر اقدامات منحصر به فرد علامه مجلسی در آن زمان نبود، مردم دچار انحرافات دینی می‌شدند و تفکر شیعه به طور کامل از بین می‌رفت.

این مسئول بیان کرد: تمام علما و اساتید علم در کسب معرفت علم و دانش باید از آثار علامه محمدباقر مجلسی بهره‌مند شوند تا بتوانند نیازهای علمی خودشان را برطرف کنند چرا که بدون کتاب‌های ایشان نمی‌توان مراحل فراگیری علم و دانش را طی کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به خاطرات پدر علامه محمدباقر مجلسی گفت: پدر علامه محمد باقر مجلسی می‌گوید که نماز شب می‌خواندم که در قنوت نمازم حال عجیبی به من دست داد به طوری که یقین کردم از خدا هر خواسته‌ای را طلب کنم او مستجاب می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: پدر علامه محمدباقر مجلسی در ادامه خاطراتشان بیان می‌کرد که در این لحظه فکر می‌کردم چه دعایی کنم تا خداوند متعال مستجاب کند که یک‌باره صدای گریه فرزندم محمدباقر در گهواره بلند شد که این صدا مرا به یاد او انداخت و در قنوت نمازم دعا کردم که خداوند فرزندم را یک فقیه عالم دین کند.

قابل با اشاره به اینکه دعای محمدتقی مجلسی در حق فرزندش، محمدباقر مجلسی را عالم دین کرد، ابراز کرد: دعای پدران در حق فرزندانشان آثار و برکات فراوانی دارد بر این اساس پدران در هر زمان برای عاقبت بخیری فرزندانشان دعا کنند تا آنان در زندگیشان موفق شوند.

انتهای پیام/ب10/پ3003