حوزه علمیه وامدار علامه مجلسی است

حجت الاسلام هادی عباسی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، خاندان مجلسی را خاندان علم و تقوی برشمرد و گفت: در تاریخ شیعه از دو مجلسی بزرگ یاد شده است که هر دو از مفاخر شیعه بوده اند و آثار زیادی از خود به جا گذاشته اند که علامه محمد باقر مجلسی پسر در این میان نقش خاصی را ایفا کرده‌اند.
وی ادامه داد: در تاریخ آمده است که در حال شب زنده داری حال خوشی به علامه محمد تقی مجلسی دست داده بود، در این حین فرزندش محمد باقر در حال گریه کردن بود، پدر برای او دعا کرد و از خدا خواست که محمد باقر را از مروجان دین اسلام قرار دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به ولادت فرخنده علامه مجلسی اظهار داشت: علامه محمد باقر مجلس در سال 1037 هجری قمری به دنیا آمد ودر سال 1111 هجری قمری در اصفهان وفات یافت و قبور مطهر پدر و پسر مجلسین در اصفهان می باشد.

وی افزود: کمتر عالمی مانند علامه محمد باقر مجلسی در تاریخ شیعه با این عظمت طلوع کرده است و مرحوم آیت الله خوانساری درباره ایشان این جمله را دارند که «علامه مجلسی همانند امام باقر(ع) خدمات بسیاری به اسلام کرد».

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، حوزه علمیه را وام دار علامه مجلسی برشمرد و گفت: علامه با دسته بندی و تخصصی کردن روایات اهل بیت(ع) بزرگ ترین خدمت را به حوزه علمیه کرد و همه حوزویان در واقع سر سفره علامه مجلسی مهمان هستند.

وی تصریح کرد: ایشان سلسله روایات را از استاد خود شیخ بهایی نقل کرده است و ما نیز سند روایات را از علامه مجلسی گرفته ایم، ایشان شرحی را بر اصول کافی نوشته است و نام آن را مرآه العقول گذاشته است که همانند بحارالانوار بسیار ارزنده و زیبا است.
حجت الاسلام عباسی، آثار مکتوب علامه مجلسی را زیاد دانست و ابراز داشت: علامه در آثار خود راه میانه که همان اسلام ناب است را رعایت کرد و با نوشته های خود در مقابل جریانان دشمن اسلام مانند صوفی‌‌گری ایستاد و توانست در مقابل آنان یک سد عظیم علمی ایجاد کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب‌های بحارالانوار، مرآه العقول، حلیه المتقین، حیاه القلوب و کتب متعدد علامه مجلسی به نوبه خود بی‌نظیر است و به موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی پرداخته است و در برخی ازآاثار خود، بحث ولایت فقیه و حکومت سیاسی اسلام را به خوبی ترسیم کرده است./978/ت302/ی