تجلی جامعیت علمی علامه مجلسی در تنوع تربیت شاگرد

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته رئیس مجمع ذخائر اسلامی، تربیت شاگرد در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد که علامه مجلسی از جامعیت علمی برخوردار بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق اشکوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه «تلامزة العلامه المجلسی» و«اجازات الحدیث» دو اثری است که درباره ایشان چاپ شده است، گفت: این دو اثر به خوبی سیر علمی شاگردان علامه و اجازاتی را که از وی دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد و بیانگر جامعیت علمی مجلسی است.

وی ادامه داد: این آثار نشان می‌دهد که علامه مجلسی در کنار تتبع و تدریس گسترده علوم فقهی و حدیثی، حتی ادبیات درس می‌داده است و سیر تاریخی و تنوع شاگردان وی را در آثار مرتبط به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: اجازات الحدیث علامه مجلسی یکبار توسط کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی چاپ و چند سال بعد نیز توسط کتابخانه مجلس با تجدید نظر و اضافات به چاپ رسید که تحقیق در این آثار موید آن است که کار چندانی درباره علامه انجام نشده و جای مطالعه فراوانی برای محققان به ویژه با دستیابی به نسخ خطی آثار وی وجود دارد.

تربیت شاگردان مبرز

اشکوری با بیان اینکه همه اطلاعات این دو کتاب مستند به نسخ خطی است که به صورت تحقیق میدانی تهیه شده است، اظهار کرد: ممکن است در بدو امر کسی تصور نکند علامه مجلسی این تعداد شاگرد داشته و اجازات صادر کرده است، اما با بررسی این آثار مشخص می‌شود با وجود شیخ‌الاسلام بودن، تربیت شاگرد یکی از کارهای عمده ایشان است.

رئیس مجمع ذخائر اسلامی تصریح کرد: علامه مجلسى با توجه به فضای سیاسی ایجاد شده برای وی در دوره صفویه بیشترین استفاده را برای نشر مکتب اهل بیت(ع) برد و به تألیف بزرگترین دائرة المعارف حدیث شیعه دست زد که با عدم امکانات اقتصادى بسیار دشوار بود. اما ایشان در فرصت پیش آمده این کار را به خوبی انجام داد.

جامعیت علمی علامه

اشکوری بیان کرد: جامعیت علمی علامه به گونه‌ای است که وی در علوم مختلف مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه سرآمد علمای زمان خویش بود و بحارالانوار به خوبی بیانگر و موید این مسئله است.

وی افزود: البته طبیعتا فردی که مرجع تقلید و شیخ‌الاسلام زمان خویش است، باید به این علوم مسلط باشد، اما تسلط بر علومی مانند فلسفه، منطق، ریاضیات، ادبیات، لغت، جغرافیا، طب، نجوم و علوم غریبه و تدریس آن‌ها و تربیت شاگرد در عرصه‌های مختلف از او شخصیتى ممتاز ایجاد کرده بود.

تالیف بیش از 200 اثر

وی تبحر علامه در جمع‌آوری احادیث و عنوان‌بندی آن همچنین ذکر نکات تفسیری را از جمله خدمات ایشان در بحارالانوار برشمرد و تصریح کرد: یکی از نکات بارزی که می‌توان از آثار علامه که بالغ بر 200 اثر است، استخراج کرد، مباحث جامعه‌شناسی اسلامی است که می‌تواند برای محققان علاقه‌مند زمینه تحقیقی مناسبی را فراهم کند.