ادعیه و اذکار

بر تو است در تعقیب نماز شب به دعا‌ها و اذکاری که از ائمه (علیهم‌السلام) رسیده است و بر آن ادعیه و اذکار مواظبت کن چرا که در آن وقت رزق و روزی خلایق تقسیم می‌شود.

و بعد از آن مواظبت کن که در راه رفتن و ایستادن و نشستن دائم ذکر «لااله‌الاالله» و «سبحان‌الله» و «الحمدلله» و «الله‌اکبر» را به زبان بگویی چرا که این اذکار ارکان عرش عبادت و  معرفت هستند.
و سپس صلوات بر نبی (صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم) را چرا که آن افضل اعمال است، سپس مواظبت کن به این که اذکار چهارگانه‌ای را که در قرآن و اخبار وارد شده است به قدر کافی بگویی، آن اذکار عبارتند از:
«ماشاءالله لا قوه الا بالله»، برای وسعت رزق و آسان شدن کارها.
«حسبنا ‌الله و نعم الوکیل»، که برای دفع ترس از دشمنان و سختی‌ها.
«لااله‌الا أنت سبحانک انی کنت من الظالمین»، برای دفع هم و غم دنیا و آخرت.
«اُفـَوِّضُ امری الی‌الله ان الله بصیر بالعباد»، برای دفع کید و مکر دشمنان.
و کمتر چیزی که باید در هر روز بر آن مواظبت کنی این است که در هر روز 100 مرتبه بر محمد و آل او صلوات بفرستی و در شب جمعه و روز جمعه 1000 مرتبه بگویید، و اینکه هر روز 360 بار به عدد رگ‌های بدن و بر هر حالی بگویی، «الحمد لله رب العالمین» و اگر آن را در هر صبح و شام بگویی، افضل است.
و در هر روز، 70 مرتبه بگو «استغفرالله» و 70 مرتبه بگو «و اتوب الی‌الله» و ذکر استغفار را زیاد بگو، چرا که آن ذکر، کفاره گناهان است، و رزق و روزی و اولاد انسان را زیاد می‌کند.
و هر یک از تسبیحات اربعه را هر روز 100 مرتبه بخوان و بعد از هر نمازی تسبیحات اربعه را بخوان.
و هر روز 100 مرتبه بگو، «لااله‌الاالله المَلِکُ الحق المبین» و اگر قادر نیستی 30 مرتبه بگو، و هر روز 100 مرتبه بگو، «لا حول و لا قوه الا بالله».
و در هر روز 10 مرتبه بگو «اشهد ان لااله‌الاالله وحده لا شریک له الها واحدا احداً صمدا لم یَتـَّخِذ صاحبه ولا ولدا».
و قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب آن 10 مرتبه بگو « لااله‌الاالله وحده لا شریک له؛ له المُلکُ و له الحمد یُحیی و یُمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیئ قدیر» و ده مرتبه بگو «اعوذ بالله السمیع العلیم من همزات الشیاطین و اعوذ بالله اَن یَحضُرونِ اِنّ الله هو السمیع العلیم» چرا که در خبر وارد شده است که این دو ذکر دو سنت واجب است و اگر آن دو ذکر را فراموش کردی قضای آن را به جای آورد .
و بعد از نماز مغرب و نماز صبح 100 مرتبه بگو «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» اگر قادر نیستی هفت مرتبه بگو، چرا که آن ذکر انسان را از 70 نوع  بلا ایمن می‌سازد .
و سوره  «قل هو الله احد» و «انا انزلناه فی لیلة القدر» را زیاد بخواند، و اگر توانایی داری به اینکه سوره «انا انزلنا»  را در هر روز 100 مرتبه بخوانی، آن را بخوان .
و بعد از هر نمازی «آیت‌الکرسی» و «شهد الله» و «قل اللهم» و «سوره حمد» و «قل هو الله احد» را بخوان.
و به تحقیق درباره تمام آنچه که برای تو ذکر شد اخبار بسیار صحیحی و رسیده است و اگر تو به اهل بیت پیامبر خود ایمان داری به آن‌ها شک نداشته باش، چرا که این اذکار از آن وردهائی که جهت گشایش کارها جاهلین بدعت گذار اهل خلاف که پیروی از اهل بیت را ترک کرده‌اند، بهم بافته اند، بهتر است . و بخواندن نماز جعفر ابن ابیطالب، مواظبت کن تا اقلاً در هر هفته یک بار آن را بخوانی و آن را در وقت شداید و گرفتاری‌ها بخوان چرا که برای برآورده شدن حاجات مجرب است.
و بر تو لازم است که کتب دعا را به دست آوری و اعمال مختلف آن را به روز‌ها و شبها  به جای آوری، چرا که برای هر یک از آن‌ها برای تقرب به خداوند تعالی اثر خاصی می‌باشد و مبادا از اعمالی که در کتب معتبره شیعه ندیده ای،متابعت کنی، چرا که رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله و سلم) فرمود «عمل کمی که موافق سنت ما باشد بهتر از عمل زیادی است که در بدعت باشد».

منابع: 

اعتقادات علامه مجلسی ::ترجمه: سیّد حسن بنی طبا